zondag 2 maart 2014

4 jaren

ik lees een boek
een dik boek
over drie generaties in een joodse familie

geschiedenis

mijn rechterhand rust in mijn hals
ik voel mijn hartslag
en realiseer me dat de jouwe er niet meer is

al vier hele jaren niet meer
wat betekent het als je hart stopt
wat betekent het als je alles,
zelfs je leven,
onverwacht los moet laten
zonder voorbereiding

wat betekent het als je dood bent
waar ben je nu
bén je nu

soms betrap ik mezelf erop dat ik verwacht dat je op een dag zomaar binnen zult lopen.
even plotseling als je gegaan bent kom je terug.
en dat we elkaar dan zoveel, zo ontzettend veel te vertellen hebben

geschiedenis



ronald noij
06-06-1964       02-03-2010

1 opmerking:

  1. Een zaadje in de aarde
    hoe kan het toch bestaan
    ... dat daar een boom uit groeide
    met vele takken er aan.
    Die zochten naar het licht hun wegen
    totdat zij bladeren kregen
    en door storm en slecht weer
    toch groeide hij keer op keer.
    Soms verdort er een oude tak
    en ook als hij dan brak
    dan plots was er weer een knop
    met een blaadje zelfs tot in de top.
    Telkens moet ik daar aan denken
    wat kan een levensboom je schenken?
    Herinneringen aan vervlogen tijden
    een gebroken verlangen soms niet te vermijden.
    Maar het leven zal verder gaan
    en aan de familieboom groeien
    steeds opnieuw weer takken aan.

    Lieve Mieke, dit gedicht wat ik een jaar of 10 geleden heb geschreven, wil ik graag met je delen.
    Liefs Brigit

    BeantwoordenVerwijderen